Fra 24 til 3 timers maskinstop med ny vedligeholdsløsning

 

Før 1. juni 2021 hed CBRE Teknisk servicepartner, CBRE Intego

 

Gule post-its og mundtlige overleveringer om vedligehold er fortid hos møbelproducenten Carl Hansen & Søn. CBRE Integos app-baserede vedligeholdsløsning systematiserer nemlig opgaverne. Derfor er investeringen allerede tjent ind efter ét maskinstop.

 

Carl Hansen & Søn, der producerer danske møbelklassikere, har de seneste fem år oplevet en massiv vækst. Derfor er vedligehold af produktionsapparatet selvsagt steget markant.

 

”Tidligere var systematisk vedligehold ikke noget, der var tænkt på eller overskud til, og det var enormt frustrerende, at produktionen stod stille eller mundtlige overleveringer gik tabt. Men vi havde simpelthen ikke et godt nok overblik,” forklarer Per Hauschildt, PTA mand hos Carl Hansen & Søn.

 

Situationen er dog en anden i dag, siger han:

 

”Tidligere stod produktionen stille op til et døgn ved et havari. Før krævede det nemlig, at vi skilte maskinen ad, fandt fejlen, bestilte udstyr og installerede det. Men i dag har vi den nødvendige dokumentation og historik på den pågældende maskine. Derfor kan vi allerede være i gang igen efter 3 timers maskinstop fremfor 24 timer. Herudover reducerer vi også nedbrud og produktionsstop med løbende vedligehold”

Succesfuld implementering sker i etaper

 

Per og hans team vedligeholder fabrikken. Fremfor at registrere alle maskiner og reservedele i systemet med det samme, opretter de det løbende.

 

Den enkelte medarbejder har en app på sin telefon, hvor han kan se sine vedligeholdsopgaver og oprette nye sager. Samtidig har de en skærm på værkstedet med alle opgaver, hvor de ved morgenkaffen får et samlet overblik og fordeler dagens opgaver, hvis der for eksempel er sygdom.

”Vi registrerer maskinens reservedele i systemet, når vi alligevel servicerer den. Det gør det overskueligt og ikke tidskrævende, fordi vi gør det som en del af vores daglige arbejde, fremfor at oprette alle maskiner på en gang i systemet."

 

Per Hauschildt

PTA mand hos Carl Hansen & Søn

Løsningen adskiller sig fra konkurrenterne

 

Da han begyndte at undersøge markedet for vedligeholdsløsninger, var de for omkostningstunge og tidskrævende at implementere. Indtil han stiftede bekendtskab med CBRE Integos vedligeholdsapp.

 

”Jeg kan sige det helt kort: Den er nem at komme i gang med og den er ikke dyr,” siger Per og tilføjer: ”Og så er løsningen cloudbaseret, så vi kan bruge den med det samme – uden involvering af en IT-afdeling.”

 

Udrulningen af løsningen i det 10.000 kvadratmeter store maskinværksted er i fuld gang. På sigt er målet at implementere løsningen på hele fabrikken, så man har et samlet overblik.